Administratie inrichten

Hoe heb ik een kasboek gemaakt

28 februari 2017

Hier wil ik je vertellen hoe ik mijn kasboek heb gemaakt

Twee jaar geleden ben ik begonnen met het maken van een kasboek in excel.

Ik merkte dat ik ongemerkt vaak geld uitgaf aan kleine dingen. Door het bijhouden van een kasboek kreeg ik overzicht en inzicht in mijn geldzaken. Door het simpelweg op te schrijven kreeg ik weer grip op mijn geld.

Het is helemaal niet ingewikkeld. Gebruik een schrift als je het fijner vindt of maak een digitaal kasboek aan. Op de site van Annemarie van Gaal staat een simpel digitaal kasboek wat je kunt gebruiken. Maar ook via google zijn er vele voorbeelden te vinden.

Kies welke uitgaven je wilt bijhouden

Ik hou in mijn kasboek bij: de wekelijkse boodschappen, de kapper, de benzinekosten, cadeautjes, horeca (bv. uit eten) enz.

Als je wilt kun je het verder verdelen in categorieën zoals bv. huisdieren, tussendoortjes, kijk wat voor jou het fijnste werkt.

Er zijn drie groepen uitgaven:

Vaste lasten 

Dit zijn vaak dezelfde bedragen zoals huur/hypotheek, energie, belastingen of abonnementen van tijdschriften of je telefoon.

Reserveringen

deze komen niet elke maand terug maar zijn wel belangrijk zoals bv. kleding, schoenen, meubilair, elektrische apparaten, vakanties of het  onderhoud van je huis en tuin.  Ik leg iedere maand een bedrag opzij zodat ik altijd wat achter de hand heb als bv. mijn wasmachine kapot gaat.

Huishoudelijke uitgaven

Deze uitgaven doe je bijna elke week zoals de boodschappen maar ook de kleine uitgaven zoals de kapper, je inkopen bij het Kruidvat of waar je die ook doet vallen hieronder.

Bewaar al je bonnen en schrijf de bedragen een keer per week in je kasboek.

Neem een vaste dag in de week om alles op te schrijven.

Wees eerlijk dan pas krijg je een eerlijk overzicht en ook inzicht.

Als je dit een paar maanden doet, weet je wat je uitgeeft en vooral aan wat. Zo hou je controle en weet je ook waar je geld blijft. Door het opschrijven zal je zien dat je minder gaat uitgeven.

Maak een goede indeling

Als je dat vanaf het begin goed doet is het makkelijker bijhouden en hou je het ook makkelijker vol.

De volgende keer vertel ik je hoe ik mijn administratie op orde hou

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge