Administratie inrichten

Hoe ben ik begonnen met het inrichten van mijn administratie (deel 1)

23 februari 2017

 

 

Hoe ben ik begonnen met het inrichten van mijn administratie. Het inrichten van je administratie, dat klinkt moeilijker dan het is maar ik ga je uitleggen hoe ik het heb gedaan. Inzicht en overzicht krijg je als je je administratie goed opzet. Je kunt alles makkelijk terugvinden en het geeft zoveel rust. Tenminste dat is mijn ervaring.

Allereerst neem er de tijd voor en denk goed na hoe jij het wilt, wat voor jou makkelijk is maar dat je het altijd weer kan terugvinden. 

Ik hou onze administratie bij in de computer. Dat vind ik zelf het fijnste en handigste in gebruik. Je kan het natuurlijk ook op papier bijhouden als je dat fijner vindt. Het allerbelangrijkste is dat je het kan terugvinden.

Ik heb op mijn computer een map ADMINISTRATIE aangemaakt, die staat op mijn bureaublad en daarin zitten de hoofdmappen zoals hypotheek, verzekeringen enz. In de hoofdmap verzekering zitten weer submappen zoals ziektekostenverzekering, woonverzekering enz.

Deze mappen heb ik ook in mijn mail aangemaakt. Je kunt ook de mail of de bijlage in de submap zetten als je dat handiger vindt.

Zorg wel dat de namen van de mappen en de submappen in je computer en je mail hetzelfde zijn. Zo voorkom je verwarring en is het makkelijk terug te vinden.

Alles wat via de post (brievenbus) binnenkomt scan ik in en stop het in de betreffende map.

Het kan handig zijn om een e-mail account aan te maken voor je administratie. Dit e-mailadres kun je dan bv. opgeven bij mijn overheid of bij je pensioenfonds. Ik heb een e-mailadres met voorletter.achternaam-administratie@gmail.com aangemaakt.

Omdat je op allerlei sites een wachtwoord moet gebruiken en je er op een gegeven moment zoveel hebt is het handig om een wachtwoordenkluis te hebben. Ik heb een iPhone en gebruik de i-cloud sleutelhanger. Ik hoef nu alleen maar dat wachtwoord te onthouden en alle anderen kan ik in de sleutelhanger terugvinden. Maak je een papieren lijst, berg die dan wel goed op.

Als je het fijner vindt om een papieren administratie bij te houden dan moet je dat gewoon doen. Je kunt met tabbladen en ordners op dezelfde manier werken als op je computer.

 In deel 2 vertel ik je verder over het inrichten van je administratie en hoe ik om ga met een gezamenlijke en eigen rekening.

Only registered users can comment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge